MoMi – Mobiilisti Mikkelissä

Mobiilia oppimista kehittämässä

Urskin meininkejä

Jätä kommentti

Urheilupuiston koulussa on ollut kahden opettajan historian ja yhteiskuntaopin opetuksessa 16 iPadia oppilaskäytössä joulukuusta lähtien. Toden teolla laitteita on päästy hyödyntämään helmikuun lopulla, kun saimme myös printterin, latauskaapin ja AppleTV:t luokkaan.

Olemme lähteneet pienin askelin etsimään tapoja, joilla iPadeja voitaisiin hyödyntää opetuksessa. Ensimmäinen tavoitteemme oli tehdä laitteet tutuiksi ja arkipäiväisiksi oppilaille. Tämä onkin ollut haastavaa (tosin sen saattoi arvata), sillä erityisesti osalla pojista laite vie miestä eikä päinvastoin.

Aluksi siis iPadeja käytettiin tiedonhankintaan ja joidenkin yksinkertaisten appien käyttöön (esim. miellekarttojen  tekeminen). Annoimme oppilaiden luoda myös ”hienompia” juttuja halutessaan, mutta emme tuottaneet niitä järjestelmällisesti kaikilla.

Nyt olemme alkaneet siirtyä seuraavalle askelmalle ja käyttöön on otettu esim. iMovie ja Explain Everything.

Esittelen seuraavaksi muutamia juttuja, joita olemme tehneet tai tekemässä oppitunneilla.

Parlamenttikerho

Järjistimme tänäkin vuonna yhdeksäsluokkalaisille parlamenttikerhon, joka huipentui opintomatkaan Kiasmaan ja eduskuntataloon. Eduskunnassa olimme kansanedustaja Lenita Toivakan vieraina sekä seurasimme täysistuntoa.

Oppilailla oli opintomatkalle tehtävä: heidän oli tullut ottaa selvää Lenita Toivakasta etukäteen ja tehdä opintoretken aikana video, jossa dokumentoivat päivän tapahtumia ja kertovat samalla Toivakasta. Valmis video esiteltäisiin omassa luokassa.

Työ tehtiin 3-5 hengen ryhmissä ja jokaisella ryhmällä oli oma iPad. Päivän aikana oppilaat kuvasivatkin innokkaasti näkemäänsä ja kokemaansa ja kun lähdimme  iltakuudelta Helsingistä kohti Mikkeliä, oppilaat editoivat bussissa iMoviella videoitaan valmiiksi. Valtaosa saikin työt tehtyä paluumatkan aikana. Videot ladattiin iPadilta omalle koulutöitä varten perustamalleni YouTube-tilille piilotettuina (listaamattomina) videoina.

Videoita oli monen tasoisia, joista parhaimmat olivat TODELLA hyviä mutta yksi floppikin mahtui joukkoon. Kuitenkin vain yksi.

IMG_0251 IMG_0253IMG_0256IMG_0254

Reportaasi suurlakosta

Seiskaluokkien historiassa käsitellään sortokausia. Oppilaat saivat tehtäväksi tehdä vuoden 1905 suurlakosta uutisreportaasin, jossa piti kertoa lakon taustoista, tapahtumista ja seurauksista. Myös tulevaa (eli toista sortokautta) piti ”ennustaa”.

Työt olivat vaihtelevan tasoisia, sillä osalla porukoista meni huomio teknologiaan aiheeseen perehtymisen sijasta.

IMG_0249 IMG_0248

IMG_0265 IMG_0260 IMG_0259 IMG_0258 IMG_0262

Yrittäjyysprojekti

Yhteiskuntaopin kurssiin kuuluu yrittäjyyskasvatus. Tämän opetukseen päätimme kokeilla iPadeja ja Facebookia. Oppilaat tekevät tällä hetkellä neliosioista projektia, jossa työt jaetaan muulle luokalle suljetun FB-sivun kautta. Tämä mahdollistaa mm. toisten töiden kommentoinnin.

Projektin osiot ovat:

  1. Yritysidean keksiminen
  2. Mainosten luominen yritykselle
  3. SWOT-analyysin tekeminen yrityksestä
  4. Oman yrityksen esittely

Jokaisessa osiossa käytetään eri appeja. Yritysidea hahmotellaan miellekarttaohjelmalla, printtimainos tehdään Phosterilla ja tv-spotti iMoviella. SWOT-analyysi tehdään Pagesilla (tai muulla vastaavalla) ja yritysesittely Keynotella, Prezillä tai Explain Everythingilla.

2013-02-20 15.35.19 2013-02-20 15.53.37 2013-02-20 15.54.07 2013-02-20 15.54.47484692_555643391137100_1578514503_n 577295_478438735538117_1506536736_n

 

IMG_0266

Käykää katsomassa myös meidän historian ja yhteiskuntaopin opetuksen sivustoa. Sieltä oppilaat löytävät opetuksessa käyttämämme diasarjat ja muutakin. Sivut ovat tarkoitettu esim. läksyjen lukuun ja kokeisiin kertaamiseen mutta myös flipped classroom -henkiseen opetukseen. Käytämme sivustoa jatkuvasti myös siten, että oppilaat itse tutustuvat oppitunneilla (tai kotona) diasarjoihin iPadeilla tai läppäreillä. Tämän jälkeen tehdään tehtäviä tai syventäviä (ryhmä-) töitä. Esimerkiksi suurlakkoon liittyvät reportaasit tehtiin siten, että oppilaat aloittivat työn tutustumalla ryhmissä omaan tahtiin aiheeseen liittyvän diasarjaan.

About these ads

Kirjoittaja: Mikko Siitonen

38-vuotias historian ja yhteiskuntaopin opettaja, kunnallispoliitikko ja ay-aktiivi, joka pitää hyvistä asioista mutta inhoaa pahoja juttuja.

Jätä kommentti

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Seuraa

Get every new post delivered to your Inbox.