MoMi – Mobiilisti Mikkelissä

Mobiilia oppimista kehittämässä

Kyllä maalla on mukavaa

Jätä kommentti

IMG_8645

Jo keväällä tehdyt oppimisympäristön laajentamiset eli pyöräretket saivat nyt syksyllä jatkoa, kun viime maanantaina kurvasimme open mummolaan perunannostoon ja tutustumaan vanhan maatilan miljööseen.

Ennakkoon olin valmistellut päivää siten, että keräilin vanhoja esineitä, valokuvia, tekstejä, videoita yms. 1900-luvun alkupuolelta tilan elämästä, ihmisistä ja maisemista. Koostin niistä videoklippejä ja tehtäviä herätekysymyksineen QR-koodien taakse.

Kuvat open suvun perhearkistosta

Lisäksi oli  tehtäviä mm. viljakasvien ja puutarhakasvien tutkimiseen sekä pellavan viljelyyn, käsittelyyn ja kankaaksi asti saamiseen. Tärkeimpänä tavoitteena päivässä oli kuitenkin hengittää useampi satavuotisen tilan ympäristöä ja nähdä sekä tutkia ”historiaa” ihan omin käsin useamman lähteen avulla. Lisäksi taivuttelin tätini perunannoston asiantuntijaksi ja pullat tulivat kuulema talkoopalkkana.

Matkalla pidimme taukoja ja kahlasimme  viljapellon reunoja ohi ajavien autoilijoiden iloksi ja otimme kuvia ohrasta sekä kaurahalmeista digikasvioon. Oppilaista osa intoutui maistelemaankin jyviä.

IMG_0887

Perillä perunannoston lisäksi oppilaat alkoivat tutkia ympäristöä, miettiä ja pohtia asioita parinsa kanssa ja pullaakin syötiin. Työskentely sujui jouhevasti, osa pareista ennätti tehdä kaikki tehtävät osa osan, mutta kaikki ennättivät kiivetä aitan parvelle, tutkia uuninpankoa, kieputella kirnua, rapsutella Salli-koiraa, maistella puoliraakoja omenoita…

Tavoitteet ja niiden toteutuminen
Retken opetuksellisena tavoitteena oli pitkäkestoisen liikkumisen, yhteistoiminnan, liikenteessä liikkumisen, hyvien käytöstapojen ja muiden elämän perusasioiden harjoittelun lisäksi oppiaineisiin liittyviä tavoitteita ja sisältöjä.

Tähän projektiin ja sitä seuraavaan jaksoon olen hakenut tavoitteita historian alkumetreiltä; omaan historiaan ja kotiseudun historiaan tutustumista, syy- ja seuraussuhteiden pohtimista ja yleisesti historian tutkimiseen tutustumista. Biologian puolelta tavoitteina ovat maatilan elämä; miten ruoka siirtyy pellolta pöytään, eliöihin ja kasveihin tutustuminen. Työstämiseen, tietojen rakentamiseen ja kokonaisuuksien hahmottamiseen käytettiin oppilaiden omien kokemusten,  vanhojen valokuvien, tekstien (kylien perinnekirjat ovat aarteita), mummojen ja ukkien kertomusten, netistä löytyneiden videoiden, kuvien ja artikkelien yhdistelmiä sekä tietenkin keskustelua.

Pyrimme löytämään eroja ja yhteneväisyyksiä maatilan elämässä ennen ja nyt. Lisäksi mietittiin hyvin konkreettisesti mm: Miksi lehmä oli ennen tärkeä, entä nyt? Miksei lehmiä nykyään ole joka talossa? Miksi autot ovat muuttuneet? Miten autojen kehittyminen on vaikuttanut teihin? Entä nopeusrajoituksiin? Entä pyykinpesu, miksi se ennen tehtiin käsin, entä nyt?

IMG_8677

Raportoinnin tutkimuksistaan ja päätelmistään oppilaat tekivät haluamallaan tavalla. Pääosa päätyi videoon, osa teki kirjan. Loppuviikosta olemmekin käyneet läpi raportteja ja ne ovat herättäneet hyviä keskusteluja sekä nostaneet esille minulle opettajana sen, miten lapset kokivat päivän ja mitä he saivat siitä irti. Samalla saamme taas koottua tiedoista kokonaisuuden ja heräteltyä lisäkysymyksiä tulevan varalle.

Alla Ainon raportista ote

IMG_3821

Ilmiöitä.

Saimme Ilmiöpajalta testattavaksi fysiikkaan liittyivä leluja ja välineitä. Aamulla retkireppuun lähti mukaan tutka, josta tulikin hitti iltapäivän fillari-ja juoksukisaan. Konkretisoitui nopeus käsitteenä, kun pyörällä pääsi sivutien pätkän ylinopeutta. Näistä ja muista ehkä myöhemmin lisää :)

IMG_8813

Open päivä?

Retkethän on kamalan stressaavia, pitäisi pystyä pitämään homma hanskassa, kaikki turvassa, toivoa käytöstapojen ja sääntöjen noudattamista sekä vielä toivoa, että retkellä oikeasti opittaisiinkin jotain.

No miten sitten koin päivän?

- Istuin portailla seuraamassa tapahtumia, kiertelin ottamassa valokuvia, vastailin  kysymyksiin ja nautin auringosta sekä toiminnan aiheuttamasta kuhinasta ympärilläni. Samalla pystyin keskittymään olennaiseen, parien työskentelyn seuraamiseen ja tavoitteisiin pääsyn arviointiin. Lisäksi sain arvokasta tietoa ja pelimerkkejä yhteenvetoa ja ensi viikkoa varten.

Olin etukäteen valmistellut päivän tehtävät, tätini oli loistava assari, Salli-karvakorvasta puhumattakaan. Yhtään asiaa ei vaikeuttanut se, että olimme jossain muualla kuin koulussa, jonkun toisen kotona, joka selkeästi oli oppilaille merkittävä tekijä. He arvostivat sitä, että olimme saaneet tulla mummolaan ja käyttäytyivät sen mukaisesti. Tapakasvatusta, josta kunnia kuuluu kodeille.

Tein taas huomion myös siitä, miten sujuvasti teknologia kulkee jo mukana. Padeilla kuvattiin, tallennettiin ääniä, katsottiin videoita, etsittiin lisää tietoa.. samaa osa teki myös puhelimillaan. Jännä huomata, miten osalle oma puhelin on parempi työväline kuin padi. Hyvin osaavat siirrellä kuvia ja tietoja paikasta toiseen. Käytöstavat pysyivät myös laitteiden kanssa mukana, muutama eksyi pelaamaan uuninpankolla hetken tauollaan ”jotain”, yhdestä kuvasta huomautin jälkikäteen.. ja, no siinäpä se olikin. Mukana kuitenkin oli 23 aktiivista oppilasta laitteineen.

About these ads

Kirjoittaja: mari

Ope

Jätä kommentti

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Seuraa

Get every new post delivered to your Inbox.