MoMi – Mobiilisti Mikkelissä

Mobiilia oppimista kehittämässä

Yhden padin voimin

Jätä kommentti

Hanke on alkuvaiheessa ja vielä meillä Rantakylän 4C:llä ei ole luokassa ipadeja enempää kuin opettajan oma henkilökohtainen väline. Se sitten onkin astetta kovemmassa käytössä. Muutamia esimerkkejä yhden padin käytöstä niin opella itsellään kuin luokassa työskentelyssä.

Opettajalla

Opettajana olen haastanut itseäni löytämään ja opettelemaan uusia käyttötapoja omalle padilleni. Päätin syksyn alussa, etten ota opettajan päiväkirjaa käyttöön paperiversiona vaan löydän visuaalisen, helpon ja minulle sopivan tavan hyödyntää ipadiani tähänkin tarkoitukseen. Suuri ahaa-elämys oli, kun tajusin, että Googlen kalenterissahan on jo kaikki lähes mitä tarvitsen opetuksen suunnittelua varten. Laitoin lukujärjestyksen jokaisen tunnin ja tapahtuman (ruokailut, välituntivalvonnat yms) kalenteriin omaksi tapahtumakseen ja toistuvaksi viikoittain jakson loppuun. Osaan jätin hälytykset päälle (esim. ruokailut), jotta olemme ajoissa oikeassa paikassa. Omaan kalenteriini teen muistiinpanoihin tunteja varten tarkemmat suunnitelmat, oppilaiden kalenterissa on yleissilmäys noin viikon eteenpäin päivitettynä. Oppilaiden kalenteri näkyy luokan blogissa.

Muistiinpanoja varten nappasin käyttöön Bamboon vihkon, jonka saa maksullisessa versiossa ainakin lukittua numerokoodilla. Voin siis antaa padin huoletta oppilaiden käyttöön ja salassa pidettävät asiat ovat tallessa salasanan takana. Bamboota käytän myös ihan paperipohjana kun teemme muistiinpanoja tai piirrämme. Tosin tila on sivulla aina rajallinen, joten mietinkin että Adobe Ideas on tähän piirtämiseen yms. parempi. Käytössäni on VGA-sovitin ja saan padin näkymään luokan tykillä siten. Toivon kovasti, että saan Apple TV:n ja hdmi-tykin luokkaan kun pääsemme vauhtiin. Saan siten oppilaiden padinäytöt näkymään vaivattomasti.

Oppilailla

Oppilaat ovat testanneet padin perusjuttuja mm. ottamalla sillä valokuvia ja videota. Amazing Alex oli valokuvausta odotellessa mahtikäytössä, noin kymmenen oppilasta yritti yhdessä ratkaista pelikenttiä ja miettiä fysiikan lakien toimivuuksia. Dragon dictation taas yllättäen opetti selkeää artikulaatiota, kun oppilaat yrittivät saada sanottua sanoja niin selkeästi, että ohjelma kirjoittaisi ne oikein. Tietokoneilla olemme opetelleet Prezin käyttöä ja sama ohjelma on saatavana myös ipadille. Preziin kannattaa oppilaitoskäytössä kirjautua edu-lisenssillä, jolloin padillakin pääsee myös muokkaamaan esityksiä. Ilmainen perusversio ei anna muita mahdollisuuksia kuin katsella esitystä padilla. Kun esitysohjelma oli hallussa oppilaat muokkasivat näpsäkästi omia esityksiään välineellä kuin välineellä. Maanantaina pääsemme sitten nauttimaan tuloksista.

Prezistä on pakko sanoa sen verran, että”ei teknologia edellä” – mantra tässä vaiheessa osoittautui vääräksi. Uusi, erilainen väline, teknologia oli selkeä motivaatiotekijä ja innostaja itse työn tekemisessä. Aiheena kun oli niinkin tavallinen asia kuin ”eläin ja sen viisi elinehtoa”. Unohtuipa siinä yhdellä sankarilla lähteä lätkätreeneihin ja useampi teki kotona esitystä eteenpäin, puhumattakaan parista, joka syöksyi koulun jälkeen kirjastolle jatkamaan. Meillä on nyt esitelty erilaisia asioita, harrastuksia, Putouksen introja ja muita asioita prezillä…kaikki nämä syntyneet ihan vapaalla ja harrasteena. Opettaja vain hykertelee tyytyväisenä, ah sitä tiedon määrää, käsitteiden määrittelyä, rakentelua, verbaalisten ja kirjallisten taitojen treenausta… ja ennen kaikkea yhteisesti tekemistä.

Kirjoittaja: Mari Muinonen

Luokanopettaja Rantakylän yhtenäiskoulussa

Jätä kommentti

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s