Neljännellä luokalla tahkotaan jakolaskuja jakokulmalla tai vastaavin tavoin. Aiheen oppiminen vaatii toisilta enemmän, toisilta vähemmän toistoja. Opettajaltakin se vaatii toistoa ”jaa, kerro, vähennä, pudota, jaa, kerro, vähennä…”. Olemme ennen ipadejakin luokassa harrastaneet screencasteja, eli näytöltä otettujen videoiden käyttämistä opettelussa. Matematiikka on herkullinen aihe lyhyisiin klippeihin, jossa joko ope tai oppilas selittää ja tekee samalla laskua eteenpäin.
Tällä kertaa ope teki viiteen seuraavaan matematiikan kappaleeseen lyhyen videoklipin, joka ladattiin youtubeen ja sille haettiin myös QR-koodi. Koodit sitten tulostettiin, leikattiin ja liimattiin matikan kirjaan oikeille aukeamille. Näin oppilaat voivat aina palata open hellän äänen huomaan ja tarkastamaan videolta miten tämä homma nyt menikään skannaamalla joko padilla tai kännykällä QR-koodin.
Itseopiskeluunkin toimivaa materiaalia; asian voi etkona opiskella itsenäisesti ja edetä omaan tahtiin tai sitten kerrata useamman kerran, pysäyttää ja tutkia miten asia nyt menikään.. Lisäksi myöhemmin kerrattaessa auttaa taas etiäpäin.
PS. Koodeihin kannattaa tulostaessa kirjoittaa, mihin se liittyy, ei tarvitse tehdä arpajais-koodistoa..
13.11.2012 20.09
Mahtava idea, peukutan.
15.11.2012 21.05
Tosi hyvä idea – mahtava saada se opetus siihen tehtävän viereen ja niin että sen saa katsoa jokainen tarpeeksi monta kertaa – jotain nollasta sataan 🙂
(Tuota jakokulmavideota katsoessa jäin miettimään, voisiko se pelkän algoritmin ohella koko ajan johdattaa matemaattiseen ajatteluun. Se ei varmaan ole ollut tarkoituksenakaan, mutta matikan vihaaminen syntyy minun ajatukseni mukaan joskus siitä, että pitää oppia ”laskentoa” ja ulkoa-opeteltuja kaavamaisia toimintosarjoja.
Tarkoitan siis jotain sellaista, että
”Jakokulmassa jaetaan luvun sisältämät numerot paikkajärjestelmän mukaan – niin kuin jakaisit rahaa kavereiden kesken. Aloitetaan siis isoimmista eli kymmenistä…”)
15.11.2012 21.17
Hei Mikko, kehitettävää ja kehittymistä riittää :). Tuo jakokulmavideo on muistutuksena ja tukena siihen mekaaniseen osuuteen. Mikäli se olisi ainoa ja ensimmäinen asia, jonka oppilaille tarjoaisi, niin videossakin olisi toinen ote. Ongelmanratkaisut ja pohdinta tehdään luokassa yhdessä. Odotan mielenkiinnolla mitä oppilaat irrottavat ajattelustaan kunhan saan heidän tekemiä tehtäviä ja ongelmia videolle.
17.11.2012 14.51
Tämä on ollut todella inspiroiva bloggaus. Kiitos!
20.11.2012 2.31
No niin, heti syntyi ajatus! Sähköturvallisuustutkinnossa on silloin tällöin laskutehtäviä. Valmistavassa koulutuksessa niitä käydään läpi, mutta aina ei aika riitä toistoon. Nyt kun olisi qr-koodi, josta on linkki videoon jossa käydään läpi laskutehtävä ratkaisuineen, tutkintoon osallistuva voi itsenäisesti kerrata omassa tahdissa laskutehtävän. Kiitos vinkistä! 🙂
6.2.2013 19.04
Hei Mari!
Millä olette liimanneet koodit matematiikan kirjaan? Mietin ettei tavallisella liimapuikolla taida pysyä, varsinkaan kun käytämme monivuotisia kirjoja. Onko asiasta jo kokemusta?
6.2.2013 19.25
Hei!
Ihan liimapuikon kanssa oppilaat ovat askarrelleet ja hyvin liimatut näyttävät pysyvän tehokkaasti paikoillaan, vähän keskeltä täpätyt irtoilevat nopeasti. Mutta kyllä mä lähtisin ihan tavallisella liimalla. Voishan noihin vetää halutessa kontaktit päälle, etenkin jos tekee pienempänä, mutta onkohan vaivan väärti?
6.2.2013 19.55
Minullakin kävi kontaktimuovi mielessä, mutta taitaisi kirjan paksuus kasvaa liiaksi.
Minä ajattelin kokeilla Vimeoa videoiden jakamisessa. Siinä näyttäisi olevan vähemmän ”oheisvirikkeitä” tarjolla kuin Youtubessa.
6.2.2013 20.05
Arto, ei varmasti huono vaihtoehto tuo Vimeokaan. Meillä ei tunnu olevan se youtuben virikkeellisyys ongelma tällä ryhmällä, mutta muita kelle näytän videoita, ne virikkeet tarttuvat silmiin. Näyttäisi olevan osittain ”tottumiskysymys”.
18.2.2013 18.04
Mainitsin tämän sivun bloissamme http://taimob.blogspot.fi/2013/02/prosesseja-matematiikan-video-opasteet.html
20.3.2013 13.17
Vinkkasin tästä Tampereen seudun tvt-portaalissa http://tvt.tampereenseutu.fi/opetuksessa/ideoita/ , jospa meilläkin innostuttaisiin asiasta.