MoMi – Mobiilisti Mikkelissä

Mobiilia oppimista kehittämässä

Ison koulun iloja

Jätä kommentti

Meillä on iso koulu. Rantakylän yhtenäiskoulu on yksi maamme suurimpia yhtenäiskouluja. Talossa työskentelee päivän aikana noin 800 henkilöä. Koulussa on hankkeen puitteissa tällä hetkellä 25 padia, jotka ovat pilottiluokan oppilailla henkilökohtaisessa käytössä. Lisää laitteita on tulossa joulun jälkeen myös muiden käyttöön. Opettajilla padeja on kymmenkunta kaupungin tarjoamina ja osalla ihan omia laitteita.

Olen itse ollut opettajana pienessä koulussa, jossa yhteistyö kaikkien kesken oli varsin monipuolista ja jatkuvaa. Sittemmin uutena opena isoon taloon tullessa on yhteistyö luokkien välillä ollut haastavampaa, joten teknologia edellä, pedagogiikka perässä lähdettiin etenemään.

Seos vai liuos

Henkilökohtaisessa käytössä olevia padeja emme lainaa toisille, joten olemme aloittaneet yhteistyön vähän eri tavalla. Meidän luokkamme ottaa padit kainaloonsa ja liittyy toisen luokan kanssa yhdessä tekemään oppimisprojektin, jossa hyödynnetään padeja ja oppilaiden osaamista, intoa ja tekemisen riemua. Saamme pikkuhiljaa levitettyä tekno-osaamista sekä oppimista teknologian avulla isossa talossa niin opettajien kuin oppilaidenkin kesken. Siinä sivussa tulee opettajanakin tutustuttua muihin oppilaisiin ja myös opettajiin.

Olemme aloittaneet pienillä kierroksilla ja teimme loistavan yllin tutkimuspajan yläkerran rinnakkaisluokan kanssa. Noin 50 muksua, 25 padia, 16 yllin tutkimuskoetta ja aikaa puolitoista tuntia. Opettajat vetäytyivät seinän viereen ja seurasivat päältä. Hitsi, että homma toimi hyvin. Meidän luokan oppilaat olivat tehneet ohjeet videoille ja luettaviksi qr-koodilla, yläkerran väki oli tehneet ohjeet kirjallisesti. Kaikki tutkimukset videoitiin ja niistä koostettiin molemmille luokille jatkotyöstöä varten videopätkiä. Oppilaat tekivät koko ajan töitä yhdessä. Halu tehdä ja kokeilla kuulsi kommenteista ja jatkossa he toivoivatkin enemmän tällaisia yhteistoiminnallisia päiviä. Meidän luokkalaiset olivat tulikokeessaan ohjaamassa padin käyttämisessä ja hyvinhän se meni.

Seuraavaksi kokeilimme vain tunnin ”keikan” kakkosluokkaan ja teimme satuja animoiden Toontasticilla. Luokka oli treenannut Toontasticin käyttöä jo aiemmin ja kävimme etukäteen työvaiheet oppilaiden kanssa läpi, lisäksi he latasivat Dropboxista ohjeen itselleen talteen. Yhytin oppilaat keskenään ja päästin irti. Tunnin tuotoksena on vajaat parikymmentä animoitua tarinaa, innostuneita kakkosia ja tyytyväisiä nelosia sekä hyvin rauhallinen opettaja.

Keväälle on jo tarjolla useampi projekti tähtitieteestä näytelmiin ja toivottavasti myös yläkoululaisten kanssa pulkkamäen kiihtyvyyksien tutkimiseen ja moneen muuhun.

Muutamia ongelmia on iMovien kanssa ollut videoiden jaossa Youtubeen, kameran rullalle viennin jälkeen tämäkin on onnistunut. Lisäksi Toontasticissa tarinoiden jakaminen on tehty niin lapsiturvalliseksi, että se on jopa hankalaa, mutta katsotaan opimmeko sen.

Kirjoittaja: Mari Muinonen

Luokanopettaja Rantakylän yhtenäiskoulussa

Jätä kommentti

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s