MoMi – Mobiilisti Mikkelissä

Mobiilia oppimista kehittämässä

Creeper ja sen kaverit luokassa

8 kommenttia

Se näyttää karulle pikselimössölle, on kolmiulotteinen palikkalaatikkopaikka. Siellä voi rakentaa ja räjäyttää, fysiikan lait toimivat, ainakin lähestulkoon normaalisti, paitsi, että voi lentää,  zombejakin on sekä possuja…Miron kuvakaappaus yhteispelissä

Ja se imaisee oppilaat sisäänsä, ”ne” puhuu oudolla kielellä, käyttää hassuja sanoja, hurraa ja riemuitsee, tönii, ohjaa ja jakaa tietoa, opettelee ihan itse, ilman pakottamista, erityistä motivoimista, uhkailua ja kiristystä.. Mitä himputtia täällä tapahtuu?

Meillä pelataan siis Minecraftia. Paljon. Oppilaista kaikki ovat tutustuneet peliin ja suuri osa pelaa ”mineä” vapaa-ajallaan. Paljon. Ensikosketus itselläni peliin oli syksyllä, kun oppilaat tekivät siitä useamman esityksen ja pelin hahmot alkoivat esiintyä tarinoissa ja kirjoitelmissa sekä puheessa. Mutta syttynyt en sille, enkä vieläkään, yksityispersoonana, mutta opettajana olen ihan liekeissä. Useamman pelituokion sivusta seuranneena opettajan ideavalot hälyttävät vilkkuen kirkkaita valoja. Jos joku asia imee noin täysillä mielenkiinnon heittämällä tunniksi tai pariksi, saa oppilaat tekemään yhteistyötä, toimimaan yhteisen päämäärän takia sekä tavoittelemaan lisää osaamista niin hölmöähän olisi jättää tuo mahdollisuus käyttämättä.

Koulullamme on langaton verkko oppilaskäytössä, mutta se on valitettavasti sen verran häilyväinen ja ”turvallinen”, että Mine ei pyöri siinä siten kuin oppilaat toivovat. He haluavat nimittäin pelata yhdessä. Rakentaa samaa maailmaa, etsiä, tehdä toimia yhdessä. Niinpä he ratkaisevat ongelmaa pistämällä pystyyn omia wifi-hotspotteja puhelimistaan tai pyytämällä opea jakamaan padin verkon. Tänäänkin useampi porukka pelasi yhdessä ja luokassa käytiin kuumaa keskustelua kaivauksista, timanteista, aarteista, jäähallien ja kasinoiden rakemamisesta, hotellista, puumajasta.. kuultiinpa hurjia hurraahuutojakin löytöjen ja onnistumisten tapahtuessa (toki myös ärähdyksiä ”älä lyö” :)).

Ja miten oppilaat ovat ottaneet pelissä selviytymisen ja menestymisen taidot haltuunsa..

”Self learning is more powerful than listening to what any teacher has to say”

– Stephen Reid

Kuvakaappaus luokan edmondo-ryhmästä

Kuvankaappaus 2013-3-11 kello 18.58.08

Eipä voi muuta kuin nyökytellä. Motivointi ja keskittyminen on huippuluokkaa yhteistyökykyjen, organisointitaitojen ja sosiaalisen toiminnan kehittyessä jatkuvasti.

MinecraftEdu on jo julkaistu ja sitä on testattu monessa koulussa ympäri maailmaa opetuskäytössä, myös Suomessa mm. Hutun koululla. Lisäksi aiheesta on tehty Wiki, josta pääsee alkuun mm. opiskeltaviin sisältöihin tehdyillä videoklipeillä.

Padeille Edu-versio ei ole saatavilla, joten tavoitteena onkin kokeilla ihan maksetulla Pocket Editionilla ja yhteisellä wifi-verkolla pelin toimivuutta opetuksessa. Keskiviikkona on tulossa päivitys, josta luokan viisaat osasivat vihjailla tulossa olevasta online-versiosta. Tämä helpottaisi teknisesti yhteispelaamista kummasti. Photo 11.3.2013 19.09.51

Mietin oppimiseen Minen käyttöä esimerkiksi..

– Hutun koululla Arto Lohen kokeileman kylän rakentaminen ja siihen liittyvät kyläkokoukset, hommien edistyminen, yhteiskuntaa varten tarvittavat asiat, sopimukset, toiminnot…

Andrew Miller nostaa esille useita hyviä esimerkkejä, joista itse jäin miettimään Minecraftin soveltamista seuraavassa lukupiirissämme. Kirjan maailman luominen peliin, tai pienemmässä mittakaavassa vaikkapa kirjassa esiintyvän rakennuksen/huoneen/ kylän tekeminen.

– Meillä on yllissä menossa  Virtuaalinen Amazing Race Pohjois-Eurooppa, jossa aion hyödyntää ylänköjen – alankojen yms. pinnanmuotojen opetteluun Minecraftia ihan konkreettisesti. Mitä muuta siihen vielä keksisin, en tiedä, mutta ideioita ja vinkkejä otetaan vastaan…

– Matematiikassa on tulossa geometrian jakso…..

PS. Neulojaa ilahduttaa lampaat, joista saa villaa.

Kirjoittaja: Mari Muinonen

Luokanopettaja Rantakylän yhtenäiskoulussa

8 thoughts on “Creeper ja sen kaverit luokassa

  1. Hienoa! Mua kiinnostaa tuo Amazing Race, tarkoitus myös toteuttaa tänä keväänä vitosten kanssa ja aiheena Eurooppa🙂

  2. Avaan sitä vähän enemmän myöhemmin, kunhan päästään ensimmäisiä etappeja pitemmälle🙂

  3. Ok, hienoa! Mulla jo jotain ajatusta valmiina, tarttis vaan se ”alkupamaus” keksiä.

  4. Viime vuonna neloset kiersivät salaisina agentteina Pohjoismaita.
    Salaisia-unelmia@posterous.com (vielä hetken aikaa tuolla).

    • Osoite taitaa olla salaisia-unelmia.posterous.com
      Kävin tutkailemassa ja ihan mahtavia juttuja🙂
      Mä luulen, että Indiana Jones vierailee meillä ensi vuonna hissan alkaessa..

  5. Fine Mari! Tätä kannatti odottaa! Pidäpä ajantasalla etenemisestänne. Lukiessa tuli vahva tunne, ettei Hutun koulu ole vielä sanonut viimeistä sanaansa Minecraft-rintamalla. Sitä ennen on ohjelmassa monta muuta asiaa mobiilioppimisen parissa. Menestystä matkallenne oppimisen ihmemaassa!

  6. Hupsista! Kiitos korjauksesta🙂 Indiana Jones kuulostaa hauskalta, jään odottamaan.

  7. Näyttää ja kuulostaa tosi hienolta, voin kuvitella oppilaiden innon🙂

Jätä kommentti

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s