MoMi – Mobiilisti Mikkelissä

Mobiilia oppimista kehittämässä

Motivointi?

3 kommenttia

Puhuin aiemminkin motivoinnittomuudesta, ettei tarvitse keksiä kikkakolmosia, kun oppilaat syttyvät tai on tarve selvittää / saavuttaa jotain.

Nyt en malta odottaa hiljaa ensi viikkoa ja projektimme loppua…

Pääsin seuraamaan tiistaina Anu Liljeströmin tulevan väitöskirja-artikkelin pohjustusta. Anun työ liittyy design suuntautuneeseen pedagogiikkaan  ja aiheeseen voi tutustua mm. artikkelissa ”Design-Oriented Pedagogy for Technology-Enhanced Learning to Cross Over the Borders between Formal and Informal Environments”, (Vartiainen, Liljeström, Enkenberg).

No siitä se idea sitten lähti…Photo 17.4.2013 10.26.22

Halusin kokeilla meille eri tavalla avointa tehtävää. Mietin ikätasolle (4.lk) sopivaa muotoa tehtävälle ja päädyin siihen, että annan oppilaille aiheen, tavoitteet, tuntimäärän sekä yksinkertaiset projektityön ohjeet.

Aiheena meillä on ”Ihminen, minä ->me”.

Tavoitteet kaivoin OPSista, oppiaineista äidinkieli, matematiikka, uskonto, kuvataide. Ja nimenomaan tavoitteet. Sisällöt olisivat ohjanneet oppilaiden toimintaa jopa liikaa. Kävimme tavoitteet  läpi ja avasimme hankalimpia käsitteitä (media, ilmaisu, esteettinen) yhdessä.

Aikaa työhön on käytössä kuusi oppituntia. Kotona saa painaa menemään niin paljon kuin sielu sietää.

Projektityön ohjeet: 1. Ideariihi, 2. Jatkojalostus, 3. Suunnittelu, 4. Toteutus …. 5. Arviointi ja alusta taas.

Pelkäsin tehtävänannon hetkeä, mitä jos oppilaat eivät syty idealle? Mitä jos joudun motivoimaan (ei ollut ajatustakaan asiasta, perinteisen uhkailu-kiristys-lahjonta-linjan ulkopuolelle).

Suurin ongelma ensimmäisen viiden minuutin aikana oli ”Mitä me oikein TEHDÄÄN??” Kunnes joku tajusi yhteisen Todaysmeet-ideariihen alussa ”Nythän me keksitään sitä tekemistä”. Photo 17.4.2013 10.26.16

Ideariihi tuotti parikymmentä ideaa toiminnasta ja niistä pieniin ryhmiin jaetut oppilaat saivat lähteä jatkojalostamaan omaa ajatustaan asiasta.. Alkoi heti tapahtua. Ymmärsin hiljetä ja vetäytyä sivuun sekä antaa 25 oppilaan luoda.

Tällä hetkellä meillä on käytetty 4/6 oppituntia; ryhmät ovat tehnet savitöitä (osa ekaa kertaa elämässään), rakentaneet minecraftissa parkour-maailmaa ja unelmakoulua, huvipuistoa ja metrorataa, tehneet jättikokoisia animaatiohahmoja, piirtäneet itseään ja toisiaan, kuvanneet dokumentteja elämästään kotona ja koulussa.

Osa ryhmistä on tullut luokseni kertomaan olevansa valmiita, olen kehoittanut arvioimaan tavoitteiden mukaisesti työtä ja parantamaan sitä (Kiitos tästä sloganista Mikolle :)). Kaikki ryhmät ovat palanneet työnsä pariin, vapaus luoda omaa ”mitä ikinä haluaa” on tarjonnut loistavan mahdollisuuden luovuuteen ja samalla opitaan, ettei alisuoriuduta, kun vielä pystyisi parempaan.

Oppilaat dokumentoivat myös projektejaan, nämä dokumentit ovatkin sitten mielenkiintoista nähtävää. Pääsin jo kurkkaamaan erääseen videoituun keskusteluun aiheenvalinnasta ja sepä olikin opettavaista myös opettajalle.

Projektin lopuksi  oppilaat esittelevät tuotoksensa ja arvioivat itse tavoitteiden saavuttamisen tasonsa. Odotan ensi viikkoa lähes malttamattomana.

Miten tämä liittyyy opetusteknologiaan tai ipadeihin? No, ihan totaalisesti. Yksikään ryhmä ei jättänyt teknologiaa toimintansa ulkopuolelle. Se on mukana tavalla tai toisella. Teknologia on uinut meidän elämään ja arkeen.

Ja se motivointi.. ai mikä? Lähti kuin hauki rannasta…

Kirjoittaja: Mari Muinonen

Luokanopettaja Rantakylän yhtenäiskoulussa

3 thoughts on “Motivointi?

  1. Jumankekka, upeeta! Tätä kokeilennheti….ensi vuonna😉

  2. Jumankekka, upeeta! Tätä kokeilen….ensi vuonna😉

  3. Päivitysilmoitus: “Opin kuuntelemaan toista ja annoin muidenkin päättää asioita.” | MoMi - Mobiilisti Mikkelissä

Jätä kommentti

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s