MoMi – Mobiilisti Mikkelissä

Mobiilia oppimista kehittämässä

Oppimisympäristön merkitys

3 kommenttia

Viimeisillä viikoilla olemme polkeneet ja bussimatkailleet ympäriinsä erilaisten opintoretkien merkeissä. Oppimisympäristön, oppimaiseman laajentaminen on ollut kiinni käytettävissä olevasta ajasta, sekä fillarinketjujen pituudesta (ja sitähän tunnetusti riittää).

Olavinlinnassa

Olavinlinnassa

Retkipäiväkirja (Book Creatorissa). Oppilaat ovat kirjoittaneet jokaiselta retkeltä päiväkirjaa sekä liittäneet siihen kuvia, videoita ja ääntä. Päiväkirjoista löytyy tapahtumaselostusten lisäksi myös tunnelmia ja ajatuksia. Lisäksi päiväkirjat on tallennettu dropboxiin, josta ope voi käydä niitä kurkkimassa.

Endomondolla ja erilaisilla kartoilla olemme seurailleet kuljettuja matkoja ja etukäteen tutustuneet (mm. Savonlinnaan) retkikohteisiin. Yksikkömuunnoksia on treenattu edestakaisin. Lisäksi olemme mittailleet koekäytössä olevalla Labdiscilla lämpötiloja mm. järvivesistä.

Ensimmäinen retki tehtiin läheiselle järvelle, jossa on myös erilaisia metsäalueita sekä isoja kallioita ja niiden muodostamia luolia.

Digikasvioon etsittiin ensimmäisiä kuvia, aloitimme helpoista, eli puista. Kuvaaminen on muuten jännä juttu, se saa oppilaat tutkimaan, pähkäilemään, etsimään ja kaivamaan mitä ihmeellisimpiä asioita luonnosta. Kasvien lisäksi törmäsimme mm. ex-sammakkoon.

Osa sai äänitettyä myös lintujen lauluja, osa metelöi ihan itse. Tunnistus hoitui näppärästi luokalamme olevan lintubongarin toimesta, toki varmistimme myös muutamia juttuja heti paikan päällä wikipedian artikkelien ja nettikasvioiden kanssa.  Lajitunnistukseen olemme käyttäneet myös Naturgate -appsia, joka toimii vallan mainiosti, kirjautumispakko on vain päivitetyssä versiossa pieni miinus.

Tutustuimme (osa hyvinkin läheisesti ja kosteasti) myös jäiden lähtöön, osuimme juuri sellaisena päivänä maastoon, että tuuli painoi jäitä kasaan ja järven selkä vapautui. Veden lämpötilat mitattiin Labdiscin lämpötilamittarilla (ja uimalla).

Toinen retkistämme tehtiin kaupungin keskustaan taidemuseoon sekä pitäjän kirkkoon. Tavoitteina tällä retkellä oli tutustua museolla näyttelyyn Football Landscapes sekä pysyviin näyttelyihin. Kirkossa tutkimme symboliikkaa sekä suntio esitteli meille kirkkorakennusta. Tästä reissusta varmasti suurin anti ja opetus oli tekijänoikeudet. Museon opas  oli kertomassa meille näyttelyistä ja oppilaat ottivat paljon padeilla kuvia. Lopuksi hän hienosti ohjasi tekijänoikeusasioissa, muistutti ettei kuvia saa taideteoksista julkaista ilman tekijän lupaa. Muutama ennätti nimittäin jo lennosta omille instagram-tileilleen tavaraa heitellä. Siivouksen jälkeen on meillä ollut varsin tekijänoikeustarkkaa porukkaa.

Huutokalliolla

Huutokalliolla

Taidemuseon näyttelystä antina oli tehdä omana tulkintana valokuva, jossa jokin urheilulaji esiintyy tavalla tai toisella. Hienoja kuvia tulikin.

Kirkkoon sain valmista opetusmateriaalia Mikkelissä rakennetun kulttuuriperintökasvatuksen sivustolta ja symboleja tutkittiin sekä tulkittiin kuvien avulla. Oppilaiden taidot ja silmä valokuvaamisen suhteen on myös kehittynyt. Kirkosta saimmekin mukaan upeita valojen, värien ja muotojen tulkintoja.

Myös hyvin vanha hautausmaa kirkon ympärillä kiinnosti kovasti ja sinne etsiydymme  kotiseudun historiaa ja ihmisiä sivuavissa projekteissa varmasti jatkossa.

Kolmas keikkamme oli Savonlinnaan sekä siellä Riihisaaren museoon sekä Olavinlinnaan. Täällä meillä oli hieno tilaisuus harjoitella padien käytön etikettiä kera muun käytön. Pohdimme etukäteen sitä, kuljetaanko nenä kiinni padissa vai katsotaanko maailmaa myös omien silmien kautta. Täytyy sanoa, että sujui äärettömän hyvin. Fiksua porukkaa, muistutella ei juuri tarvinnut ja vain yksi padi ongittiin mehun seasta repusta, eikä yhtään Saimaasta.

kuva Iiro Pekonen

kuva Iiro Pekonen

Kuvat ovat olleet meillä selkeä oppimisen väline ja olen itse, sekä oppilaat ovat kuvanneet järjestelmäkameralla meidän reissuista paljon kuvia. Näiden kuvien avulla nytkin palattiin oppaiden kertomiin aiheisiin norpista, muinais-Saimaasta sekä Olavinlinnan elämästä entisaikaan. Kuvat ovat lisäksi meidän yhteisessä käytössä, jokainen voi hyödyntää niitä haluamallaan tavalla.

Viimeisin vierailumme oli viime viikolla Urpolan luontokeskukseen sekä Kaihunharjulle Mikkelipuistoon. Tällä reissulla kartutimme digikasviota, mittailimme lämpötiloja, tutustuimme veden ekosysteemiin ravintoketjuineen sekä mittasimme mm. puiden ympärysmittoja. Sinänsä padien kanssa ei tällä kertaa tapahtunut mitään uutta ja ihmeellistä, mutta havaitsin vielä edellisiä kertoja vahvemmin sen, että oppilaat haluavat tallentaa kuvina paljon asioita. He myös tutkivat, etsivät, kaivavat ja kokeilevat ihan itse.  Jatkuvassa käytössä oleva mobiililaite ei ole passivoinut heitä vaan enneminkin aktivoinut.

Vesikasveja – Kuva Iiro Pekonen

Oppimisympäristön muuttuminen toimintaa, liikettä ja ilmiöitä sisältäväksi on se merkittävä tekijä. Luokkahuone  sinällään jo passivoi ja sitä tylsyyttä vastaan oppilaat taistelevat omin keinoin. Kun mennään paikkaan, missä on mahdollista tehdä ja SAA tehdä, niin alkaa tapahtua. Tuttua huttua, eikö🙂

Kirjoittaja: Mari Muinonen

Luokanopettaja Rantakylän yhtenäiskoulussa

3 thoughts on “Oppimisympäristön merkitys

  1. Oi, että mä tykkään teidän touhuistanne! Vakuuttavaa ja innostavaa🙂 Oikein hyvää kesää teille kaikille, ensi syksynä jatketaan!

  2. Kiitos Saara. Ihan ollaan messissä syksyllä ja ehkä jopa jo vähän kesällä.🙂

  3. Hienoa!

Jätä kommentti

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s