MoMi – Mobiilisti Mikkelissä

Mobiilia oppimista kehittämässä

Kulttuuriperintöä tabletein

Jätä kommentti

Näin kevään päätteeksi kerronpa teillekin vielä parista vähän ”erikoisemmasta” padeihin liittävästä opetushetkestä.

Seiskaluokkalaisten kanssa lähdimme laventamaan oppimisympäristöä luokkahuoneen ulkopuolelle. Tässä puuhassa 3G-tabletit olivat oikeuksissaan.

Yksi lämmin iltapäivä käytettiin Mikkelin vanhalla kasarmialueella kasarmialueen historian ja sortokausien opiskeluun. Pelasimme alueella Mikkelin kaupungin kulttuuriperintöhankkeen aikana tehtyä oppimispeliä, jossa oppilaat eläytyivät Tarkk’ampujapatoljoonaan palvelukseen astuneen sotilaan elämään ja tempautuivat osaltaan mukaan sortovuosien kuohuntaan. Peli on toteutettu Aris-sovellutuksella, joka hyödyntää gps-paikannusta. Peli liikuttaa oppilaita ympäri vanhaa kasarmialuetta tehtäviä suorittaen ja samalla kun historia tulee tutuksi ja muuttuu elävämmäksi, oppilaat saavat hyvän myös liikuntatuokion. Pelin pelaaminen läpi kuluttaa kengänpohjia noin 3-4 kilometrin verran.

Aris-sovellutuksen huonotkin puolet tulivat tutuksi iltapäivän aikana. Muutamalla ryhmällä peli kaatui kesken kaiken (Aris on vasta kehitysasteella, beta-versio) ja yksi ryhmä jätti leikin kesken, koska jäivät ”jumiin”. Tämä ”jumiutuminen” johtui tosin siitä, etteivät ko. oppilaat olleet lukeneet ohjeita kunnolla. Oli kuitenkin yleisesti ottaen hauska ja onnistunut iltapäivä ja mukava oli seurata nuorten säntäilyä padien kanssa ympäri aluetta…

Seiskaluokan viimeinen historian kaksoistunti käytettiin puolestaan kävelylenkkiin vai pitäisikö pikemminkin sanoa turistikierrokseen. Kulttuuriperintöhankkeen oppimateriaaleissa on kaupunkikierros Kuusi kulmaa Mikkeliin, joka hyödyntää QR-koodeja. Jokaisen QR-koodi on linkki YouTube-videoon, jossa käsitellään kuudesta eri näkökulmasta Mikkeliä sekä kerrotaan kyseistä paikasta (tuomiokirkko, tori, rautatieasema, kasarmialue, naisvuori). Oppilaat liikkuivat kaupungilla 2-3 hengen ryhmissä mukanaan iPad ja kartta QR-koodeineen. Kun he saapuivat kartalle merkittyyn pisteeseen, he lukivat QR-koodin ja katsoivat videon. Torilla videon katsomisen lisäksi syötiin jäätelöt. Videot ovat mielestäni aika mainiot ja niitähän voi katsella vaikka omassa luokassaan.

Ps. Kulttuuriperintöhankkeen oppimateriaalit löytyvät täältä:

http://seutu.wikimikkeli.fi/index.php/Etusivu

Kirjoittaja: Maisteri

41-vuotias kahden lapsen isä, historian ja yhteiskuntaopin opettaja, kunnallispoliitikko ja ay-aktiivi, joka pitää hyvistä asioista mutta inhoaa pahoja juttuja.

Jätä kommentti

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s