MoMi – Mobiilisti Mikkelissä

Mobiilia oppimista kehittämässä

Syksy menee, talvi tulee, matematiikka pysyy?

2 kommenttia

Ei kai se ihan vielä mennyt, mutta tosiasia on, että vauhtia on riittänyt koko alku syksyn. Nostan tähän esille muutaman loistojutun matematiikka-syksymme kulusta.

Luokkamme opiskelu on sujahtanut uomiinsa. Tabletit ovat osa meidän arkeamme ja niiden käyttäminen oppimisen välineenä on normaalia toimintaa. Kyllä se motivoi, vielä, yhä edelleen. Uusia pelejä olemme kaivaneet ja etsineet erilaisia käyttötapoja tutuille ohjelmille.

Dragonbox

Videolla vitoset ovat ottaneet juuri Dragonboxin* käyttöönsä ja esille tuleekin hyvin mitä alkoi tapahtua. Osa keksi heti, mitä pitää tehdä ja mitä tapahtuu, osa sitten tuskaili ja haki apua. Ope oli hiljaa ja seurasi taustalla mitä tapahtui. Suurin ongelma nousi esille kysymyksenä ”Miten tämä liittyy matematiikkaan?” Saman kysymyksen esittivät myös seiskaluokkalaiset, kun pelasivat samaa, isommille versioitua peliä. Jäin miettimään, onko matematiikka jotain irrallista kaikesta muusta, niin että jos matematiikan tunnilla pelataan jotain, jossa ei ole numeroita, niin oppilas kokee, ettei tee matematiikkaan liittyviä asioita. Tässä ehkä kiteytyy se perinteinen koulun ongelma; ainejakoisuus ja sen luomat henkiset raja-aidat. Tarpeeksi kun rummutamme pienestä pitäen oppilaiden päähän eri aineiden sisältöjä ja opittavia asioita, niin jo muutaman vuoden kuluttua ei enää osata hypätä ainelaatikosta toiseen. Soveltaminen ja luovuus pitää opetella uudelleen.

Pelasimme tunnin. Ja tulemme pelaamaan jatkossakin. Aivan varmasti.🙂

* Dragonbox on peli, joka opettaa yhtälöiden ratkaisemista; algebraa, vähän ”toisella tavalla”.

 

Seiskaluokan matematiikka

Seiskojen matikantunnilla olemme hyödyntäneet padeja opiskelussa noin kerran viikossa. Olemme tehneet videolle tehtävien ratkaisuja sekä harjoitelleet ja pelanneet erilaisia pelejä.

Videotehtävien tekeminen oli aluksi hankalaa, Doceri tallentaa pelkän äänen ja näytöllä tapahtuvat asiat, mutta tehtävien ääneen selittäminen tuntui oppilaista aluksi todella hankalalle. Lähinnä ihmeteltiin sitä, että miksi? Miksi minun pitää sanoa ääneen mitä ajattelen.🙂 No kas, opettajallahan tässä on taustalla tietenkin tavoite ymmärtää oppilaan ajatusmaailmaa, mutta hyödynnämme myös noita videoita toisille jaettuna opetusmateriaalina. Alkuvaikeuksien jälkeen heitin haasteena myös kokeeseen videotehtävän pareittain. Tällä tehtävällä moni osoitti osaavansa enemmän kuin mitä pelkän paperikokeen perusteella olisi näyttänyt.

Mietinkin, kuinka paljon paperikoe yksilösuorituksena, jäädyttää, hämmentää ja vie oppilaan todellisesta osaamisesta kärkeä pois. En tiedä, osalla ei varmasti vaikuta mitenkään, mutta osalla ero oli selkeä tuntiosaamiseen verrattuna.

Mathesis on toinen tuttavuus matematiikan appseissa. Ohjelma sisältää yläkoulun oppiaineksen; teorian ja tehtävät, osan pelillisessä muodossa. Olemme tehneet sieltä harjoiteltavan osa-alueen tehtäviä, ohjeena  ”Valitse se osa-alue, joka on sinulle hankalin”. Muutaman bugin olemme löytäneet, mutta muuten ohjelma toimii ok. Ohjelma ohjaa, antaa palautteen ja näyttää ratkaisut yrittämisen jälkeen. Oppilaat ovat  olleet motivoituneita laskemaan ja harjoittelemaan tälläkin tavalla. Mathesis on enemmänkin oppikirjan vastine kuin peli.

Mielenkiinnosta heitin ohjelman myös vitosille… potenssit ovat jo kuulema osalla hallussa.. teoriaa ei ole luettu, pelkästään kokeilemalla ovat oppilaat lähteneet kaivamaan ratkaisuja.

Olen pähkinyt ja tuskaillut seiskan matematiikan opettamisen kanssa. Tai lähinnä sen kanssa, etten osaa sitä opettaa niin, että oppilaat oikeasti ymmärtäisivät, ajattelisivat ja oppisivat. Löysin Pekka Peuran ja kumppaneiden blogin, jossa purettiin yksilöllisen oppimisen menetelmää auki. Se osuu niin lähelle meillä vitosten kanssa olevaa työskentelytapaa, että suunnittelen pyöräyttäväni seiskan myös tähän moodiin. Teknologia tukee tätä mallia loistavasti.

Kirjoittaja: Mari Muinonen

Luokanopettaja Rantakylän yhtenäiskoulussa

2 thoughts on “Syksy menee, talvi tulee, matematiikka pysyy?

  1. Hei,

    kiintoisa blogi!

    Aloitin parin seiskaluokan kanssa matematiikan yksilöllisellä tahdilla. Oppilaat ovat motivoituneita ja työskentely todella sujuu. Nopeimmat ovat siirtyneet jo geometriaan – esimerkiksi kulman mittaamisessa olen ottanut muutamia opetusvideoita käyttöön. Vihdoinkin saadaan ne taskussa polttavat älypuhelimet oikeaan käyttöön.

    Mukava huomata, että itsenäisen oppimisen mallia saadaan kokeiluun myös yläkoulun puolelle. Olisin kiinnostunut kuulemaan, minkälaisen paketin saat seiskoilla rakennettua. Haasteita, risuja, ruusuja, epäkohtia ja onnistumisia!

  2. Tuo matikan puhuminen olisi tärkeää (auttaa keskittymistä ja kieli tulee tutuksi). Voicethread ympäristö on yks paikka jossa sitä voi harrastaa. Itse olen värkkäillyt peli-jaharjoitteluympåristöjä Näytteitä löytyy osoitteesta http://matikka1.suntuubi.com/?cat=1

Jätä kommentti

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s