MoMi – Mobiilisti Mikkelissä

Mobiilia oppimista kehittämässä

”Kasvoiko Babyloniassa perunoita?”

4 kommenttia

Tähän kysymykseen ja moneen muuhun kaivoivat vitoset tietoja rakentaessaan omaa babylonialaista tai egyptiläistä yhteiskuntaansa Minecraftissa.

Tehtävänanto ja työskentely

Pyramidin äärelläLuokka oli jaettu 4-5 oppilaan ryhmiin ja jokaiselle ryhmälle oli rakentamistehtävänä joko babylonialainen kaupunki tai egyptiläinen kaupunki. Historiallisesti ajankohdat oli valittu tiettyjen hallitsijoiden / keksintöjen yms. ajankohtiin.

Tehtävänannossa oli ohjeistettu mm yhteiskuntaluokkien näkymisestä kaupungin arkkitehtuurissa sekä uskonnollisuudesta temppeleistä ja hautamuistomerkeistä. Näihin upottiinkin suurella mielenkiinnolla ja mm.  symboleja pohdittiin ahkerasti. Taidetta saatiin mukaan monessa muodossa, sillä kuviksen ope oli mukana matkassa ja kuvistunneilla oppilaat työstivät egyptiläisiä omakuviaan käytävän seinille.Tehtävänannossa oli oppimisen tavoitteet jaksolle sekä sisällöstä rakentamiseen vaikuttavien tekijöiden selvittäminen. Tiedonhakuun lähdettiin hakusanoja pohtimalla sekä Ylen loistavien dokumenttien saattelemana. Katsoimme Areenalta pätkiä useista Egyptin historiaa avaavista dokumenteista ja pohdimme yhdessä mm. jokien merkitystä yhteiskunnan kehittymiselle. Osa jatkoi katselua myös kotona sekä Areenalta että Youtubesta ja BBC:lta.

IMG_4673

Kaikkiaan koulussa oppilaat käyttivät aikaa projektiin pari viikkoa. Ensimmäisessä vaiheessa ryhmät rakensivat oman kaupunkinsa ja piilottivat sinne aarteita. Toisessa vaiheessa kaupunkeja vaihdettiin ryhmien välillä ja aarrejahti sekä tutustuminen toiseen ”kulttuuriin” alkoi. Kolmannessa vaiheessa laskettiin pisteitä ja purettiin töitten tuloksia. Lisäksi ryhmät vielä arvioivat omaa työskentelyään ja oppimistaan.

Yhteistyö ja ryhmien hioutuminen

Luokka on hyvin tottunut tekemään erilaisissa kokoonpanoissa hommia. Ryhmät vaihtuvat jatkuvasti kuten myös ryhmien koko. Tällä kertaa ryhmä oli poikkeuksellisen suuri ja mietinkin, miten tulee käymään hommien kanssa. Yllätyin positiivisesti, sillä kaikki ryhmät työskentelivät täydellä teholla lähes koko ajan. Minecraftin ja koulun langattoman verkon avautuminen moninpelin mahdollistamiseksi on helpottanut ryhmässä toimimista ja yhteistyön tekemistä kummasti.

Aloitimme projektitunnit aina yhteisellä pikapalaverilla, jossa ryhmät kertoivat missä mennään. Tämän jälkeen ryhmät hajaantuivat ympäri koulua työskentelemään. Itse kiersin ryhmissä ja hypin omalla padillani oppilaiden maailmoihin sisälle. Oli vinkeä tunne, kun oppilaan virtuaalinen hahmo oli oman hahmoni vieressä ja ohjasi minua sekä esitteli työn tuloksia; peltoja, vesikanavia, asuinrakennuksia, temppeleitä. Samalla fyysisesti vieressäni oleva oppilas tai usein koko ryhmä papatti ja selitti sitä missä virtuaalisesti menimme.

Oppilailla on vahvuuksia, joitten olemassaolosta he eivät itsekään aina tiedä. Tässä tehtävässä muutama ryhmä kävi haasteellista minelivepainia toimintatavoista, seinäväreistä, perunankasvatuksesta jne. Välillä meteli oli korvia huumaavaa, välillä piti mennä erotuomariksi, jotta nokkapokka ei kehittyisi käsirysyksi. Näistä selvisimme kaivamalla niitä vahvuuksia esille. Toinen on hyvä tiedollisesti, löytää ihan mahdottoman hyviä juttuja ja osaa selittää ne kavereille, toinen taas osaa Minecraftissa vaikka vääntää kiven solmuun puhumattakaan helpommista asioista…Loppuarvioinnissa tämäkin nousi esille opittuna asiana.

Oppiminen ja tavoitteisiin pääsy

No mitäs sitä sitten opittiin? Ainakin se, milloin peruna tuli Eurooppaan.. mutta entä Kaksoisvirtainmaahan?

Arviointia varten ryhmäytin porukat uudelleen, niin että arviointiryhmässä oli jäseniä kahdesta eri rakennusryhmästä. Näin ollen ryhmät pääsivät myös keskenään puimaan, miten ryhmän yhteistyö toimi ja mitä oli opittu. Alla muutama lainaus arviointiryhmien autenttisista pohdinnoista.

Yhteistyö toimi ihan ok välillä vähän heikosti. Miksi? Koska yksi teki vähän vähemmän ja toisella ryhmällä sujui ihan hyvin koska kaikki rakensi.

S:n ryhmä toimi niin että kaikki teki vähän kaikkea ja ryhmätyö ei muuttunut sekavaksi. R:n ja K:n ryhmä oli ihan hyvä mutta kaikki teki kaikkea. Joskus kävi niin että esim M rupesi lentelemään ja karsomaan mitä me muut tehdää.

Mitä pitäisi parantaa.

Ensimmäinen ryhmä oli siinä, että tuli kiire koska alussa ei suunnitellu tarpeeksi. Toinen ryhmä oli, että olisi pitänyt kysyä mitä pitää tehdä jos ei tiedä mitä pitää tehdä.

Rakennusryhmä2. Työnjakoa, ja ajan käyttöä. Työnjako oli ihan surkea, mutta olitiin samaa mieltä asioista.

Yhteistyötä. Eli tehtäisiin enemmän yhdessä eikä yksin.

Oppilaat kokivat merkityksellisiksi asioiksi töiden tasapuolisen jakaantumisen, kaikkien keskittymisen asiaan sekä kommunikoinnin ja mielipiteiden merkitys huomattiin myös. Yhdessä tekemistä arvostettiin ja erimielisyydet koettiin haittaaviksi, mutta joskus myös tarpeellisksi.

Opettajana voin todeta, että ryhmät hioivat jälleen kerran toistensa osaamistaan taidollisilla tasoilla hienosti. Joissakin ryhmissä tunnuttiin olevan pettyneitä ryhmän toimintaan, mutta sekin kuuluu asiaan. Arviointivaiheessa nousi esille selkeästi se, mikä oli hiertänyt ja ryhmän jäsenet tunnistivat kaikki ongelmat. Näitä oli helppo purkaa ja pohtia sitten, miten jatkossa edetään, jotta homma toimisi paremmin.

Oppimistavoitteisiin tiedollisesti päästiin. Eroja oppilaiden osaamistasoissa toki on ja nekin nousivat opettajalle näkyviin ryhmien toimintaa seuratessa sekä loppuarvioinnista, vaikka se tehtiinkin ryhmittäin.

Peleistä

Minecraftin ja muiden vastaavien pelien käyttäminen oppimisen välineenä on tuonut luokassa esille sellaisia persoonia, jotka muuten jäisivät tai jättäytyisivät taka-alalle. Nyt käsillä olevassa projektissa avaruuteen liittyen heitin kokonaan ohjat oppilaille yhden ryhmän kohdalta toteutuksen suhteen. He rakentavat peliä. Ehdottelin muutamaa pelinrakennusohjelmaa ja sain vienoja hymyjä, joista tulkkasin puhuvani tyhmiä. ”Se on niin simppeli, tiiän paremman”. Jaaha. No mikäpä siinä. Etenkin kun sain seuraavana päivänä videopäiväkirjan pätkän nähtäville. Päiväkirja paljasti, että edellisenä iltana oli ”datausluolassa” ryhmässä ratkottu ongelmia, pähkäilty ääniä sekä riemuittu onnistumisesta. Ope hymeksii tyytyväisenä ymmärtämättä koodipätkistä juuri mitään.

Odotan mielenkiinnolla mitä saamme irti avaruudesta…

Kirjoittaja: Mari Muinonen

Luokanopettaja Rantakylän yhtenäiskoulussa

4 thoughts on “”Kasvoiko Babyloniassa perunoita?”

  1. Hei Mari! Osaasitko itse hyvin tuota minecraftia, vai pystyykö tällaisen minecraft- jutun aloittamaan, jos luokasta esim vajaa puolet osaavat ja ope ei tiedä Minecraftista juuri mitään? ( alettaiskohan raksata Roomaa Minecraftilla…)

    • Hei Vuokko!
      Tiedän miten Minecraft pääasiassa toimii ja loput aina kyselen oppilailta. En itse ole juurikaan sillä pelannut tai tehnyt isompia juttuja, joten rohkeasti vaan oppilaille vastuu opettaa kaveri kanssa. Meillä osa osasi alussa, osa ei ollut koskaan pelannut, nyt kaikki osaavat perusjutut (paitsi ope) ja intohimoisimmat harrastajat tosiaan tekevät pelillä mitä vaan.

  2. Hei vielä, Mari!
    Onko teillä minecraftista vain se iPadin ilmaisversio?
    Kiitos vastauksesta!
    Vuokko

Jätä kommentti

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s