MoMi – Mobiilisti Mikkelissä

Mobiilia oppimista kehittämässä

ITK-päivien tuomisia

Jätä kommentti

Olimme Siitosen Mikon kanssa kouluttautumassa ja tutkimassa uusia tuulia Hämeenlinnassa ITK-päivillä. Välitimme sieltä tunnelmia ja esitysten ajatuksia Opekerhon Facebook-ryhmään. 

Tässä alla on viestivirta lähes autenttisessa muodossaan tuolta ryhmästä.

Kannattaa rullailla sitkeästi, sillä ennätimme aika paljon🙂


 

 

EKAPELI tabletlaitteille

ekapeli

  • Juha-Matti Latvala, Niilo Mäki Instituutti
  • Marika Peltonen, Niilo Mäki Instituutti

peliä ei vielä voi ladata vielä, mutta syksyllä käytössä

 voi pelata ilman rekisteröitymistä, rekisteröityneitä 200000. tablet-versio alussa toimii pelkästään ilman rekisteröitymistä

Ekapeliä on viety kehitysyhteistyössä Afrikkaan mobiiliversiona.

 tavoite saada loppukäyttäjälle kaikkialle maailmassa ilmaisena

kirjain-äänne vastaavuuteen tulossa peli, ekapeli-eskaria kehitetään mielenkiintosemmaksi, aluksi pelattavissa vain mobiililaitteessa, ei sama peli kuin tietokoneella. toimii ipadilla, android-tabletilla ja syksyllä koulunalkuun käytössä

ekapelin rekisteröityneille käyttäjille tulee ilmoitus erikseen mobiilipelin julkaisusta

ekapeli-eskari

toimii myös ilman verkkoa. peliä voi jatkaa samalla laitteella siitä, mihin kesken jäi, vaikka kirjautumista ei ole. analysointi on tulossa

ekapelitukeen ilmoitus mahdollisimman nopeasti, jos haluaa testata peliä vielä tänä keväänä.

ekapeli@nmi.fi


 

OSALLISTAVA OPPIMINEN JA SÄHKÖINEN ARVIOINTI

  • Tuula Jalkanen, Suonenjoen lukio
  • Sari Louhikallio-Fomin, Siilinjärven lukio

Suonenjoen lukiossa valittu windows-tabletit.

Verkkokurssien, Flingan ja Fb-ryhmien kautta osallistavaa lukio-oppimista.

 Siilinjärven lukiossa 275 oppilasta ja 32 iPadia. Monessa luokassa appleTV, opettajilla iPadit.

MAA2 kurssilla 29 opiskelijaa ja oppilaille 1:1 24/7 padit käytössä. Flipped classroom-menetelmä: oppikirja, omat opetusvideot, peda.net teoria kotona – tunnilla laskettiin tehtäviä pareittain tai ryhmissä. Opiskelu omaan tahtiin (pääsääntöisesti). Apua ongelmiin: tunneilla opettaja kiersi, Fb:ssa ja peda.netissa keskusteluryhmät. Peda.netissa oma kurssisivusto, missä tehtävien ratkaisut (oppilaiden tekemät), teoriat. Tunneilla: ratkaisujen lähettäminen esim. BaiBoardista, kuva omasta vihkosta, MathPadista, Notabilitystä…

OSALLISTAVA1

 

Fb-ryhmästä esimerkki. Oppilaan kuva omasta vihkostaan (tehtävän oikea vastaus) ja parin muun oppilaan kysymyksiä tehtävään liittyen.


 

LUOKKA LIIKKEELLE! Ipad-navigaattori paikallishistorian motivaattorina

  • Kari Sormunen, UEF/ Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto
  • Lasse Eronen, UEF/Joensuun normaalikoulu

Juttu opettaja-lehdessä

Maker-kulttuuri, oppilaat tekemään itse.

Design-orientoitunut pedagogiikka, 2100-luvun taitojen kehittäminen ja oppimisympäristönä formaalin ympäristön lisäksi myös jokapäiväiset fyysiset ja teknologiset ympäristöt

Oppiminen on tiedon aktiivista tuottamista

Lisäsikö fyysinen aktiivisuus tiedollisia toimintoja?

– ainakin sillä tasolla, ettei kävellessä voinut keskittyä facebookiin yms.

Palkkio tehdystä työstä tärkeä motivoija (yhteistyö paikallisten yritysten kanssa), kohdeyleisön merkitys motivaattorina

HeiJoe


 

 

Mollan muistipeli julkaistu!

– ladattavissa appstoresta

– Mollan maailma kasvaa…


 

 

OPPILAIDEN OMAT PÄÄTELAITTEET OPETUSTA MONIPUOLISTAMASSA

  • Jaakko Rekola, Espoo
  • Paula Turkkila, Espoo, Lintuvaaran koulu
  • Sara Sintonen, Helsingin yliopisto

Espoon kaupunki on tehnyt päätöksiä

espoo

Lintuvaaran koulu espoossa lähti oppilaiden ja kotien osallistamisen kautta miettimään miten omia laitteita voisi käyttää oppimisessa. Myös sääntöjä mietittiin

Toiminnan suunnittelu ja prosessi

Mobiilaitteet luonnollinen osa arkea myös koulussa

Vastuullisuuden näkökulma. Mediakasvatus oleellinen osa

Sintonen: Byod tuo lisää oppilaiden osallisuuteen, osallisuus taas motivoi, mahdollistaa erilaiset raportointimuodot, kerronnallisuuden yms.


 

 

ÄLYPUHELIMET MONILUKUTAIDON OPETUKSESSA

  • Pirjo Kulju, Tampereen yliopisto
  • Topias Kareinen, Tampereen yliopisto
  • Ville Mankki, Tampereen yliopisto

MONIL

 

Multimediasuunnistus Kiljusen herrasväen seurassa

Mitä tapahtuu kun älypuhelimet otetaan mukaan kirjallisuuden opiskeluun museoympäristössä

Monilukutaito OPS2016

Eläytymispedagogiikkaa hyödynnettiin ja lisättiin mm. virtuaalisuutta, ikkunasta karatessa ääni ikkunan rikkoutumisesta

Jälkikäsittely jäi kesken, oppilaiden tuottamat materiaalit hyödynnettäisiin monilukutaidon eri osa-alueilla.


 

 

HAASTAAKO UUSI OPS OPETTAJAN – OPPILAAN TVT-TAITOTASOT JA OPETTAJAN OSAAMISEN 2014

  • Kimmo Koskinen, Opetushallitus
  • Kurt Torsell, Kuntaliitto
  • Harri Jurvela, eVarikko

tvt1 tvt2 tvt3

tvt4 tvt5 tvt6

 

 

tvt7

Keskustelussa nousee huoli koulutuksellisen tasa-arvoisuuden toteutuminen. Löytyykö rahaa laitteisiin ja opettajien koulutukseen. Oph:n Kimmo Koskinen: sillä on tehtävä mitä löytyy, rahaa ei lähivuosina varmasti ole tulossa lisää, pikemminkin päinvastoin. Eli: byod.

Kurt Torsell Kuntaliitosta kertoo sähköisistä yo-kirjoituksista. Aloitti rahasta tai pikemminkin sen puutteesta kunnissa.

Opettajien taidoissa paljon tekemistä. Katsokaapa viimeistä pallukkaa. Teksti perustuu kuntaliiton kyselyyn lukioille.

tvt8

Torsell: kuntien tulisi hankkia opettajille omat työvälineet (koneet) ja panostettava opettajien täydennyskoulutukseen.

Koko kyselytutkimus lukioista ja perusopetuksesta julkaistaan kuntaliiton nettisivulla 23.4..

Opeka: Tvt-osaamisesta. Mitä sinisempi palkki, sen parempaa osaamista.

Osaamisraportti 2014

Mikä on opeka 

Pedagogiset koulutukset tvt:n hyötykäytössä on ainakin Tampereella erityisen suosittuja.

Tässä vielä opekan kyselyn kysymykset. Tämänhän voisi toteuttaa matalalla kynnyksellä omassakin koulussa vaikka wilma-kyselynä.

 

 

KUBISTISTA MAANTIEDETTÄ MINECRAFTEDUN AVULLA

  • Juho Ihalainen, UEF, Joensuu

Minecraftissa itsessään toimiva ekosysteemi

Omilla tekemisillä pysyviä seurauksia

Kotikaupungin tuntemusta ja kaupunkisuunnittelua. Unelmien kotikaupunki

Nottingham-projekti

– Opittiin spontaania yhteistyötä, konfliktien hallintaa, ongelmanratkaisutaitoja, vuorovaikutusta

mine

 

MATEMATIIKAN OPETUKSEN TULEVAISUUS VOL3

  • Jooseppi Järvinen, Turun normaalikoulu

Oppiiko oppilas kun opettaja opettaa?

Mikä on paras tapa mun oppilaille? Miten saadaan 100% hyöty

MA

Videoiden katsomista täytyy treenata

MA3

 

Flipped Class-room: Tunnin rakenne muuttuu, laskemiseen ja pähkäilyyn enemmän aikaa, opella enemmän aikaa oppilaille.

ma4 ma5

Toimii myös alakoulun puolella…


 

 

OPPILAAN TUOTTAMAT OMAT MATERIAALIT YLÄKOULUN HISTORIASSA

  • Mikko Saranen, Konneveden yläkoulu
  • Mari Jämsen, Konneveden yläkoulu

Lähtökohtina halu kokeilla uutta sekä löytää uusia keinoja tukea oppimisvaikeuksiin ja eriyttämiseen.

HI

Itsenäinen tiedonhaku ja tallentaminen (haastattelut, esim. Mummon haastattelu sota-ajasta) isoina pointteina.

hi2

Oppilaat kokivat tehneensä enemmän töitä, keskittyneensä paremmin ja oppineensa enemmän. Oppitunnit tuntuivat myös innostavimmilta. Muutama silti kaipasi oppikirjaa ja enemmän sitä, että opettaja olisi äänessä.

hi3

 

Palaute ”tyhmä Mari” (Mari = historianopettajn työparina toiminut ela-opettaja) liittyy siihen, että ela-open ohjauksessa olleet oppilaat joutuivat tekemään paljon enemmän töitä kuin aiemmin…

 

 

hi4

Sinänsä tässä ei ollut mitään ihmeellistä ja toisille jakaminen tässä puuttui kokonaan. Ehkä hienoin oivallus oli ela-opettajan ja historianopettajan yhteistyö työparina. Ja jo jakson suunnitteluvaiheessa.

 

 

 

 

 

 

Kirjoittaja: Mari Muinonen

Luokanopettaja Rantakylän yhtenäiskoulussa

Jätä kommentti

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s