MoMi – Mobiilisti Mikkelissä

Mobiilia oppimista kehittämässä

Uusia askelia – oppiva yhteisö?

1 kommentti

”Mobiilisti Mikkelissä” -hanke on loppunut jo tovi sitten, mutta mobiilisti Mikkelissä mennään niin, että hurisee.

Oman luokkani taival neljänneltä luokalta on nyt vaihtunut seitsemäsluokkalaisten hommiin ja uusi nelonen törmäilee luokkaan aamuisin sisälle. Heille jaettiin eilen 1:1 tabletit. Toimintainto on hurja ja opea hymyilyttää. Toinen kerta samassa tilanteessa ei enää jännitä niin paljon, moni asia on kehittynyt ja muuttunut, työ helpottunut oman ammatillisen kehittymisen kautta, kokemusten opettamana, sekä mm. teknisin ratkaisuin, joilla vaikkapa mobiililaitteita saadaan hallinnoitua keskitetysti.

Mitä sitten tapahtui niille Sankareille, jotka aiemmissa blogipostauksissani ovat esiintyneet… No seiskallehan ne pyyhälsivät, moikkailevat käytävillä ja mikä parasta, jakavat omaa osaamistaan toisille oppilaille ja opettajille. Meillä Rantakylässä koko 7.lk (neljä rinnakkaista luokkaa) siirtyi 1:1 mobiilimaailmaan. Toiminnan aloitti myös OppilasAgenttien ryhmä, jotka nimesivät itsensä Salaisiksi Agenteiksi. Ei varmaan ole vaikea arvata, ketkä reilut parikymmentä oppilasta meillä ovat noita Salaisia Agentteja, joita minä pääsen mentoroimaan ja ohjaamaan.

Työyhteisössämme kuhisee ja kihisee positiivisesti. Kolmen vuoden aikana on aikamoisia harppauksia teknologisissa ratkaisuissa, päädytty oppimisympäristöissä meillä tällä hetkellä toimivaan kombinaatioon peda.net+Gafe, joista jälkimmäinen toimii oppimisen ympäristönä ja peda.net tiedotuksen välineenä. Lisäksi mobiililaitteisiin on panostettu koulun omasta budjetista, koulutuksia on järjestetty ja niihin on kannustettu osallistumaan. Uusi opetussuunnitelmatyö on käynnissä monella tasolla ja ihan konkreettisestikin se on näkynyt mm. monialaisissa oppimisprojekteissa kaikilla luokkatasoilla.

Seiskojen 1:1 on viimeisen viikon aikana näyttänyt sen, miten opettajakin oppii aika nopeasti halutessaan asioita. Nyt, kun aivan toisenlainen teknologian käyttö opetuksessa on mahdollista, moni opettaja suorastaan hinkuu ja imee tietoa, kokeilee, testaa, keksii ja luo. Sain yhtenä päivänä aika monta ”tukipyyntöä”, jolloin tajusin, että en ennätä avittamaan ajoissa, mutta onneksi on nohevia OppilasAgentteja, kaappasin yhden käsipuolesta mukaan ja saattelin antamaan tukea tarvitsevalle.

On mielenkiintoista havaita, kuinka paljon erilaisia teknisiä taitoja, loogista ohjelmien ymmärtämystä ja oppimista tukevaa teknologista ajattelua oppilaille on kehittynyt kolmen vuoden aikana.  Tämä osaaminen ”läikkyy” nyt ympäri koulua. Uskaltaisin väittää, että olemme oppiva yhteisö.

Kirjoittaja: Mari Muinonen

Luokanopettaja Rantakylän yhtenäiskoulussa

One thought on “Uusia askelia – oppiva yhteisö?

  1. Huomenta!
    Hienosti kuvailtu Mari, mutta juuri näin minäkin tuon asian yhteisössämme koen. Positiivista pöhinää, mielenkiinnolla odotan miten lukuvuosi etenee. Hyvää oppimista yhdessä meille kaikille; rehtorille, opettajille ja oppilaille..
    Kiitos aktiiviset edelläkävijäopettajat!
    Eija-reksi

Jätä kommentti

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s